Kratek vodnik o tem, kako ceniti svoje podjetje

V življenjski dobi vašega podjetja lahko pride čas, ko boste morali poiskati cenitev. To ni ena izmed tistih stvari, ki jih bo moral vsak lastnik podjetja na neki točki narediti, je pa vsekakor tema, ki jo je vredno demistificirati, če bi se kdaj znašli v določenih okoliščinah.

S tem v mislih si najprej poglejmo nekaj razlogov, zakaj bi lahko bilo potrebno vrednotenje podjetja:

Pogajanja med direktorji in delničarji

Če se delnice prenašajo med delničarji in/ali direktorji, je treba ugotoviti njihovo vrednost.

  • Odkup pogajanj

Če je poslovodski odkup (MBO) v teku, bo vrednotenje določilo ceno, ki jo lahko vodstvena ekipa nato oceni načinov financiranja.

  • Zavarovanje naložb in financiranja

Vlagatelji želijo vedeti, kam vlagajo svoj denar in kaj lahko pričakujejo v zameno, zato vam vrednotenje pomaga pokazati, kje ste. Enako velja za vloge za financiranje.

  • Davčni razlogi

Pri obravnavi davčnih zadev s HMRC je včasih potrebno objektivno, neodvisno poročilo o vrednosti vašega podjetja.

  • Finančno načrtovanje prihodnosti

To je manj korporativni razlog, a vrednotenje vašega podjetja vam lahko pomaga pri načrtovanju izvedljivega datuma upokojitve in vam omogoča, da vidite, koliko morate vložiti med zdaj in takrat, da se to zgodi. (Če niste prepričani glede drugega finančnega žargona, na katerega ste morda naleteli, si oglejte naših 8 najpogostejših razloženih izrazov za poslovne finance.)

  • Družinski spori

Posel bo morda treba včasih ovrednotiti, da bo del celotne ocene vašega premoženja. Morda ga ne boste potrebovali, vendar bo pomagalo družini.

To so najpogostejši razlogi za vrednotenje vašega podjetja, zato je naslednje vprašanje, kako dejansko ugotovite njegovo vrednost? No, pravzaprav obstaja nekaj načinov za to.

Razmerje med ceno in zaslužkom (P/E)

Če ima vaše podjetje uveljavljeno zgodovino ustvarjanja dobička v preteklih letih, potem obstaja možnost, da je najbolj primerno za vrednotenje razmerja med ceno in dobičkom (P/E). Vaš delež P/E je določen z napovedjo visoke rasti ali močnim ponavljajočim se zaslužkom.

Na žalost so razmerja P/E subjektivna in se lahko med podjetji močno razlikujejo. Na primer, razumno tehnološko zagonsko podjetje, ki je podjetje z visoko rastjo, bo imelo visoko razmerje P/E, medtem ko bodo podjetja, ki so bila ustanovljena dlje in so v preteklih letih ustvarjala bolj stabilen dobiček, imela nižje razmerje P/E. Ko gre za P/E, ni standarda kot takega, zaradi česar ga je težko določiti.

Vrednotenje sredstev

Če vaše podjetje že nekaj časa trguje in ima veliko sredstev (nepremičnine, oprema itd.), se je pogosto vredno odločiti za vrednotenje na podlagi njihove vrednosti.

Vaši računi vam bodo lahko povedali, koliko ste plačali za opremo ali zgradbe, vendar je vedno vredno razmisliti, ali se je njihova vrednost od nakupa povečala ali zmanjšala, in po potrebi prilagodite svoje številke.

Diskontirani denarni tok

Ta je precej bolj zapleten. Osnovna teorija je, da lahko lastniki dolgotrajnih podjetij s stabilnimi denarnimi tokovi ocenijo, koliko bi bil danes vreden njihov prihodnji denarni tok. Do vrednotenja se dodajo napovedi dividend za določeno časovno obdobje (recimo naslednjih 15+ let) in preostala vrednost ob koncu tega časa.

Še vedno spremljate? Naslednja stvar je izračunati vrednost prihodnjega denarnega toka z uporabo diskontne stopnje med 15 in 25 odstotki, ki upošteva tveganje in časovno vrednost denarja ob predpostavki, da bi imel večji potencial zaslužka, če bi imel danes.

Ko to storite za vsako od let v vašem časovnem okviru, boste lahko prišli do napovedne ocene vrednosti podjetja.

Vstopni stroški

Če se vrnemo k bolj konkretnim številkam, je vstopni strošek preprosto, koliko bi bilo potrebno za ustanovitev podobnega podjetja kot vrednoteno podjetje.

Vse, kar morate storiti, je sešteti vse izdatke, ki so potrebni, da se podjetje pripelje do mesta, kjer je (začetni stroški, režijski stroški itd.) ter stroške vseh sredstev in plač. Naslednji korak je oceniti, kje bi lahko privarčevali z uporabo različnih dobaviteljev, materialov ali celo z nastavitvijo na drugi lokaciji. Ko dobite to številko, jo odštejte od stroškov postavitve in obratovanja, da dobite vrednotenje začetnih stroškov.

Industrijski standardi

Nekatere panoge imajo določene standarde, pravila, če želite, ki omogočajo hitrejše in lažje vrednotenje podjetij.

Maloprodajna podjetja se kupujejo in prodajajo pogosteje kot recimo slikarska in okrasna podjetja, zato imajo nabor meril, ki jih gledajo, ki ne vključujejo nujno dobička. Pri vrednotenju maloprodajne dejavnosti so pomembni povprečno število strank, lokacija, obisk, število prodajnih mest in promet, zato je možno, da bodo druge panoge imele lastna merila za vrednotenje.

Nemerljive

Nenazadnje, vendar ne nazadnje, obstajajo nekateri elementi, ki dodajo vrednost podjetju, ne da bi bili posebej merljivi.

Ti lahko vključujejo močno blagovno znamko, zvesto vodstveno ekipo, odlične odnose z obstoječimi strankami, vrhunsko premoženje – vse, zaradi česar je podjetje za potencialnega kupca resnično bolj zaželeno.

Recommended Articles